REPORT

2015 winter semester team VTOL 9thJanuary 20, 2016

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1回目の飛行試験を行った。
飛行試験でははじめに通常の固定翼機として飛行させ、成功した。
また、マルチコプター用のローターを姿勢制御なしで作動させ揚力が十分に発生することを確認した。
さらに、MultiWiiによる姿勢制御は行わない上方向ローターにより揚力を発生させた状態で、固定翼機として飛行させ、極めて短距離での離陸および静止に近い速度での低速飛行を達成した。
ただし、MultWiiの制御テスト時に上向きローターが意図せず回転し、機体が急上昇後、墜落。主翼および尾翼、上向き回転翼の一部を破損する事故が発生した。
原因はキャリブレーション時ローターパラメーター内の設定ミスであることが判明した。
今後は書き込み前に同箇所の設定再確認の徹底により、事故を防止する。

工学系研究科
航空宇宙工学科 博士課程1年
芳川 昇之
A first time Flight test is hold in this week.
First test is flying in the way of fixed-wing aircraft.
And this test is fully success.
Next is a flying as fixed-wing aircraft with lift force of the upward rotor for multicopter mode.
Our plane acquired large lift force and can take off with very short distance and fly very slow speed.

In a test of altitude control with the MultiWii, the upward rotor ran involuntarily.
And plane zoomed up and clashed.
In result of this accident, the main wing, vertical tail and an upward rotor are destroyed.
The cause of this accident is a miss setting of a parameter “rotor disable in calibration mode”.
To avoid same accident, we will revalidate critical parameter before rewriting program into the MultiWii.

Department Aeronautics and Astronautics
Graduate student
Nobuyuki Yoshikawa

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