REPORT

2016 winter semester Flying Robot Project 6th Team ANovember 30, 2016

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[Activities of last week]
Last week I did the following:

Made the flap framework, pasted paper
Reinforced of the wing framework

I spent most of the time for trial and error on the structure of the flap this week.
The problems that occurred at preliminary assembly are listed below:

The flap interferes with the trailing edge and the trailing edge material caps and does not expand (Fig. 1).
Rigidity of the parts output by 3D printer is insufficient.
Since the sliders of the blade root was installed perpendicular to the ground rather than perpendicular to the main wing (cathedral15 degrees),
the sliders on the 1st ribs side do not move.

These problems were solved as follows:

Lowered the attachment position of the flap as a whole by attaching spacers cut from 3.0 mm balsa material to the joint for the main pipe.
Placed ribs of balsa material in necessary places in order parts not to be distorted when the flap was stressed.
Eliminated the sliders on the 1st ribs side and made it cantilever structure (Fig. 2).

The completed flap looks like Fig. 3.
Since the structure of the flap was changed to cantilever, it became necessary to check whether it could withstand load due to wind pressure,
and whether the slider would move normally under load applied. We will confirm the next time by conducting a pseudo wind tunnel test using electric fans.

Instead of removing the oblique members of the main blade root that interferes with the flap, a rear spar (4.0 mm balsa square material)
was bonded between No. 0 rib and No. 1 ribs, and oblique members was bonded between the rear spar and the main spar.
Finally the skeleton of the main wing became as shown in Fig. 4. With this, the skeleton is now completed and we are starting to paste paper.

[Goal of this week]
This week we are planning to do the following:

Perform the final operation test of the flap.
Make a motor mount.
Continue to paste paper of the main wing.

We will continue to make tail wings also.

Team A
Rieko Hirota

A Senior
Science Dept.
The University of Tokyo
[先週の活動]
先週は以下のことを行った.

フラップの骨組み製作,紙貼り
主翼骨組み強化

今週はフラップの構造を試行錯誤するのにほとんどの時間を費やした.仮組み立ての段階で発生した問題を以下に挙げる.

後縁材および後縁材キャップと干渉してフラップが展開しない(図1).
3Dプリンタで出力した部品の剛性が不足している.
翼根のスライダーを主翼(下反角15度)に垂直ではなく地面に対して垂直に設置してしまったため,1番リブ側のスライダーが動かない.

これらの問題を以下のように解決した.

メインパイプとの接合部に3.0 mmバルサ材から切り出したスペーサーを接着することでフラップの取り付け位置を全体的に下げた.
要所にバルサ材のリブを入れることでフラップに応力がかかった時に部品が歪まないようにした.
1番リブ側のスライダーを撤廃し,片持ち構造にした(図2).

完成したフラップは図3のようになった.
片持ちにしたことで風圧による荷重に耐えられるかどうか,荷重を掛けた状態でスライダーが正常に動くかどうかを確認する必要がでてきた.
扇風機を用いた擬似風洞試験を行うことで次回確認する予定である.

フラップと干渉する主翼翼根の斜め部材を外した代わりに,0番リブと1番リブの間にリアスパー(4.0 mmバルサ角材)を接着し,
リアスパーと主桁の間に斜め部材を接着した.最終的に主翼の骨組みは図4のようになった.これで骨組みは完成として現在紙貼りを始めている.

[今週の目標]
今週は以下のことを行う予定である.

フラップの最終動作試験を行う.
モーターマウントを製作する.
主翼の紙貼りを続ける.

なお尾翼についても引き続き進めていくつもりである.

Aチーム
東京大学理学部4年

廣田梨絵子

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