REPORT

2016 summer semester Flying Robot Project 2ndApril 13, 2016

620

2016S Semester 2nd 4/13

Today, we began the 2nd session of our project. Today’s theme was conceptual aircraft design. Students had to imagine the aircraft they wanted to build and make a preliminary sketch. They have 2 weeks to finalize their concepts. This week each student created their own preliminary concept individually. Next week they will separate into several teams and settle on a single team concept. This session was critical in this project because good aircraft depend on good concepts.

At the beginning of the class, one of the TAs, Mr. Sakaguchi, explained how to make an aircraft concept and showed some aircraft that have flown in previous Flying Robot Contests. This contest gives participants opportunities to try to complete a variety of missions, such as dropping goods onto targets, maximum unpowered flight time, etc. The rules of the Flying Robot Contest were also adopted for this project and the students had to consider those constraints when designing their vehicles. Next, we let student discuss their ideas about the concepts. Since there are quite a few students this year, we separated them into 3 groups for a world café style meeting. First we had the students discuss in each group and the staff members facilitated the discussion. Then we picked a few students from each group to present their opinions to the other groups. Finally they summarized their ideas about their aircraft in a report. These reports will be used when decided how to separate the students into teams.

Next week, the students will be assigned teams and the real team activities will begin.

Juri Kimura
3rd-year PhD Student
Department of Aeronautics and Astronautics
第二回のプロジェクトのテーマはコンセプト決めです.受講生は自分の作りたい機体を考えて,それをスケッチにすることが求められました.今回は,コンセプトの決定に2週間を使います.はじめの週では受講生は一人ずつ自分のコンセプトを考えます.考えたコンセプトをもとにして,チームに分かれ,次の週にはチームでのコンセプトを一つに決めてもらいます.良い飛行機ができるかどうかはこのコンセプトが良いかどうかによる,と言っても過言ではないので,非常に重要なセッションになります.

はじめに,TAの阪口より,コンセプトをどうやって決めればいいか,説明がなされました.説明では過去に飛行ロボコンに出場した機体が題材として使われました.このコンテストではいろいろなミッションが課せられています.このプロジェクトでも生徒はどのようなミッションを達成するために,どのようなコンセプトを作ればよいか,を考える必要があります.
説明の後には,生徒は自分たちのコンセプトを話し合います.今学期は人数が多いので,ワールドカフェという手法に習った形式を取りました.まず,生徒を3つのグループに分け,その中で自分のコンセプトについて話し合ってもらいます.このファシリテーションはスタッフが行います.続いて,各グループから何人かの生徒をピックアップし他のグループの人に対して,自分のアイデアを説明してもらいます.このようにして,全員が議論に参加できるようにしました.

最後に,生徒は自分のアイデアをレポート用紙にまとめ,提出します.提出された内容を踏まえて,チーム分けが決定します.

来週よりいよいよチーム活動が始まります.楽しみです.


航空宇宙工学専攻
博士課程3年
木村 壽里

|