REPORT

To the 12th Indoor Flying Robot Contest_ team Alpha 1stJuly 23, 2016

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This week, we made the second prototype. We changed the main wing completely. The features of the new wing are as follows. Firstly, we tapered the length of the wing. This is because we wanted to reduce the power that was imposed on the end of the wing. Secondly, we reduced the aspect ratio than the first one. Thirdly, the second main wing didn’t load the aileron. This is because the first main wing’s aileron didn’t work and also aileron has much weight. Fourthly, we attached carbon sheet to the balsas of main wing. Carbon added much strength to the wing.
The only change which we made to the tale wing was to increase the area of the rudder. In the end, this change influenced the result a lot.
With all these changes, we conducted another test flight. Let me explain the result in comparison to the first airplane.
Our second plane turned more easily. This is probably realized by introducing carbon sheets and increasing the area of the rudder. And more, the plane glided for longer time than the first one.
However, not all things went well. The least speed which the plane needed to fly was more than the speed of the first. This fact makes it more difficult that we control it. Of course, this was expected in advance because we reduced the area of the main wing. Also, the plane was good at turning to the right but it was poor at turning to the left. This tendency sometimes worries the pilot. But we will be able to conquer this by improving the quality of the wing and developing the pilot’s skills.

Masaya Ido
College of Sciences and Arts
今週は2号機の制作に取り掛かった。まず主翼を大きく作り替えた。新しい翼の主な特徴は以下の通りだ。一つ目は、テーパー翼を採用したこと。これは一号機のような矩形翼だと翼端にかかる力が大きくなり、ねじれがひどくなっていたことを改善するためである。二つ目は一号機よりアスペクト比を小さくしたこと。これにより主翼面積は減少した。三つめは一号機にはあったエルロンを搭載しなかったこと。エルロンは重量がかさむし、一号機ではほとんど働かなかったことが不採用の理由だ。四つ目は、主翼の構造材の多くにカーボンを導入したこと。これにより翼にかなり強さが出た。
尾翼には一つだけ改造を施した。ラダーの面積を増大させた。結果的に、これは飛行試験の結果に大きな影響を及ぼすことになった。
これらの改造を施してから、再び飛行試験に臨んだ。一号機との比較を中心に、結果を説明しようと思う。
二号機は一号機に比べ、旋回しやすく小回りが利いた。おそらくこれはラダーの面積を増やしたことと、カーボンで羽をねじれないように強化したことが影響している。さらに、一号機より滑空性能が上がっていて無動力滑空できた時間が明らかに長くなっていた。
しかし、改善点ばかりではなかった。飛行に最低限必要な速度は以前より大きくなっていた。操縦は少しは難しくなる。しかし、もちろんこれは翼面積を減らしたため当然であり、予想していたものであるから、パイロットの技量の向上とこれからの機体の改良で一定の改善が期待されるだろう。

前期教養理科一類2年
井戸雅也 

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