REPORT

2016 summer semester Flying Robot Project 14th Team CJuly 13, 2016

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This week we completed our aircraft and committed a flying test. And the result was fortunately success. We made a lot of trouble in designing our aircraft, especially the inverted camber wing. So we were very happy to see our aircraft flying. Our most concern was whether or not our aircraft gains the vertical stability. We succeeded in flying our airframe very stably not handling elevon and rudder. So it is safely said that we succeeded to gain the vertical stability in tailless aircraft, fooo↑↑.
Our airframe took off and landed safely and smoothly. But, when taking off, we had to make the rear part float a little by handling the elevon. Three factors are possible for the cause of this phenomenon. First, simply the rear part which contacts the ground has some friction. Second, the driving force for takeoff is not enough. Third, the convex part of the wing generates downstream. So we will try another high power motor in next test. And, this time we made our airframe swing by handling only rudder. Next time, we will try handling elevon.
The University of Tokyo, Arts and science
Manabu Nishiura
7/6が初の飛行試験でした。私たちの機体は無事飛んで旋回し、着陸することまでできました。解析ではなかなか思うように結果が出ず、苦戦しましたが、無尾翼機を飛ばすという当初の目標を果たすことができて、感無量でした。無尾翼機の一番の問題である縦の安定性についても、飛んでいる最中にラダーやエレボンのレバーから手を離しても安定して飛行できることから、確保することができたと考えてよいと思います。離陸時は、少しクセがあり、エレボンで調整してお尻の部分をあげないと、うまく飛べないという問題がありました。原因は、単にプロペラで起こしている前への推進力が足りていないか、反転キャンバー翼の下に凸な部分の影響で、下向きの揚力が発生していること、胴体後部に取り付けた支えの摩擦が大きいこと、が考えられます。少しだけお尻を浮かせてやれば問題なく上昇していくのでそこまで重大な問題ではないのですが、これに対してはバッテリーの出力を上げることで対応したいと考えています。また、旋回は今回は全てラダーで行いました。また、少しだけ右に傾いて(旋回する傾向に)あったので、その調整を行い、13日の飛行試験では左への旋回を行う予定です。

東京大学教養学部
西浦学

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