REPORT

2016 summer semester Flying Robot Project 3rd Team FApril 27, 2016

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[Summary of weekly work]
We made an initial three-view layout and determine the specification.
We carried out feasibility study of an ornithopter at first. The most important problem to realize an ornithopter is a method of realizing the accuracy and strength of the gear box to activate beating wings. It is difficult to it make by ourselves. And we found the outsourcing manufacture on the web, but credibility has not been high to realize a good gear box.
So we will challenge the 2nd idea to establish Infrared ray induction auto landing guidance system. Similar system is established in previous research (1). We consult it. The system is calculated the airplane position based on the variation of receiving strength of Photo diodes placed 2 x 2 array. But in this project, the cpu power is limited because of plane weight limit and the cpu power may not be enough to calculate in time. So we will consider that we should put a receiver or a emitter on the airplane.


[Achievement]
1. Team・aircraft concept
We will make a Tailless biplane and it is optimized to minimize the flight speed.
We establish the auto landing system and the infrared rays landing guidance system.
2. Initial three-view layout
3. Aircraft specification
Various elements of airplane are written in our three-view layout and aircraft specification. So see it.
Infrared Rays Induction Auto Landing System
① IR guidance balise emits an IR guidance signal.
② On-board IR receiving device receives the signal and airplane calculates itself position with IR signal strength.
③ System Calculates flight course and guidance command.


[Problems and Subjects]
We should decide the infrared ray induction auto landing system specifications in detail. The noise may very large to compare the variation of photo diodes, because our system is utilized in open air with many light source. So we should adjust parameters in many times.

(1) Tsukulog : http://tsukulog555.blog14.fc2.com/category15-1.html


Nobuyuki Yoshikawa
Department of Aeronautics and Astronautics
[今週の活動]
今週は初期三面図の作成および機体仕様の決定を行った。
初めに羽ばたき飛行機の実現性検討を行った。最たる課題として可動翼機構の中心となるギアボックスの精度および強度の実現方法が上がった。ギアボックスの自主製作は可能であるが難易度が高く、外注可能なサイトを見つけたが信用性が乏しかったた。したがって羽ばたき飛行機は実現性が低いと判断した。
第2案の赤外線誘導自動着陸システムの構築することとした。受光部にフォトダイオードを2×2個配列し、左右、上下の受光輝度差を用いて機体位置を推算するシステムが実現されており(1)、本プロジェクトでも同様のシステムを用いることとした。
しかし、重量制限のため機上リソースが限定される本プロジェクトでは、計算機の能力が不足し計算が間に合わない可能性がある。したがって受光装置と発光装置のどちらを機体に乗せるかは決定していない。


[成果]
1. チーム・機体コンセプト決定
複葉無尾翼機を空力解析し、機体速度を最小化するよう最適化した機体を作成する。チームミッションとして赤外光を用いた着陸誘導装置を開発し自動着陸を行う。
2. 初期三面図の決定
3. 機体仕様決定
諸元など機体康応に関する詳細は仕様書及び三面図参照。
① 赤外光誘導地上子より誘導用赤外線を発射。
② 機上子により赤外光を受光し、機体位置を計算。
③ 機体位置に基づき飛行経路を決定し、誘導コマンドを作成。

[問題点・反省点・課題]
赤外線誘導自動着陸システムの細かい仕様を早急に決定する必要がある。
誘導装置へのノイズは大きくなると予想されるため、繰り返しの調整が必要となる。

(1) つくろぐ:http://tsukulog555.blog14.fc2.com/category15-1.html

工学系研究科航空宇宙工学専攻
芳川昇之

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