REPORT

The 11th UTokyo Techno-Science café Report2March 24, 2013

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On the 24th of March 2013 was held a TechnoScience Café "Engineering Dojo" at the University of Tokyo.  
Numerous elementary school and junior high school students gathered early on that Sunday morning and listened quietly to the speeches of the organizers. After asking a lot of questions, the children followed students of the
Shibata-Mita laboratory to the Takeda building. There, Professor Mita explained to them what he was doing in his laboratory. He also taught them the basics of electronics, and the children were able to understand the principles behind electrical circuits that are hard to understand even for University students. The children were then divided in two teams.
2013年3月24日に東大テクノサイエンスカフェ『工学道場』が開催されました。
日曜日なのにもかかわらず小学生と中学生が早起きして東京大学の講義室に集まってくれました。好奇心旺盛な子供たちは東大の先生やBOEING社からいらした講演者の方のお話を聞いて、たくさんの質問をしました。そして、柴田・三田研究室の学生と一緒に武田先端知ビルに移動して、「大学とは何か」、「研究とは何か」、「電気とは何か」など、研究室についていろいろな説明を聞きました。子供たちは、大学生にとっても難しい電子回路の仕組みも理解できたそうです!実験の時間も近づいていましたので、研究室のメンバーが自己紹介した後、二つのチームに分かれました。

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Team A went to visit the Takeda Clean Room, where they were explained what the purpose of a Clean Room was and how it was used. They also went to the Hongo Campus of the University of Tokyo where they could take pictures of famous places such as the Yasuda Auditorium, the Akamon and the Sanshiro pond. After that, they went back to the Takeda Building where they swapped with Team B and started to build an optical system.
After listening carefully to the explanations of professor Mita, they gathered the electrical components and soldered them on two boards. This way, they made both an optical broadcasting device and an optical receiving device. They plugged their music player on their optical broadcasting device and speakers on their optical receiving device. When their favorite music started to play on the speakers, the children had a very large smile: they realized they were able to transmit music by light with devices they made with their own hands. This way, they experienced the greatest joy an engineer can have.
チームAは地下に降りてクリーンルームを見学しました。クリーンルームとはどんな設備なのか、何のために使われているのか、久保田先生からいろいろなことを学びました。そして、本郷キャンパスに移動して、東京大学の代表的な建物である安田講堂をはじめ、赤門、三四郎池などを見物し、カメラを片手に歴史溢れる大学を巡りました。
武田先端知ビルに戻って、チームBと交代して光電話電子工作に挑戦しました。三田先生の説明を聞きながら電子部品と基板を組み立てて、ハンダ付けを始めました。子供たちは一つ一つの工程を踏んで光電話の送信機と受信機を作り上げました。出来上がった送信機にはスピーカーを繋げ、受信機には音楽再生機を繋げました。再生ボタンを押して自分の好きな音楽を聞いた途端、子供たちの目が輝きました。光で音楽を通信できるデバイスを自分の手で作れたと実感し、工学の醍醐味を味わってくれたのでした。

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But they were still confronted to one problem: when the broadcasting device and the receiving device are too far from each other, the music can barely be heard. To solve this problem, Professor Mita introduced the optical fiber. When they saw that optical fiber enabled them to dramatically increase the range of their system, the children understood how optical fiber works and what other applications it could have: they fully enjoyed the job of an engineer.
At the laboratory, we were worried that it would be difficult to look
after so many children, but they were all smart and well-mannered. They were also surprisingly good at soldering. We really appreciated to teach them electronics and we were also able to have interesting discussions with their guardians. We are really looking forward to the next session.
ところがそこで子供たちは一つの問題に気づきました。受信機と送信機が数センチ離れると音楽が流れなくなってしまいます。その問題を解決するために、先生は光ファイバーを導入しました。2メートル以上離れていても音楽が流れるようになったという観察から、子供たちは光ファイバーの役割が分かりました。他にも光ファイバーの応用法はたくさんあると先生が説明し、エンジニアの仕事はどんなに楽しいかを、子供たちに伝えました。
子供たちがたくさん来たら運営が大変ではないかと心配していましたが、子供たちは真面目で話をよく聞いてくれて、こちらが驚くようなハンダ付けの能力も発揮していました。研究室のメンバーと保護者の間の交流も盛んで、とても面白い話ができ、非常に楽しかったです。次回も楽しみにしています。

工学系研究科電気系工学専攻
Camille Gay (カミーユ ゲ)

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