REPORT

Visit JAMCO Aircraft Interiors Company (2013)August 02, 2013

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 Participating to the idea contest of the Boeing seminar, we have a series of discussion about new business models and aircraft technologies for the future aviation in 10 or 20 years. We are interested especially in thinking of aircrafts for low cost carriers (LCC). LCC makes a profit by thorough cost saving and high-efficient operation. So we focused our discussion on cost saving from aircraft interiors and from further short turn-around time.

 As for the latter, we came to an idea to widen passages by rearranging seats during the boarding. Then we needed to investigate whether this idea is feasible. The regulations of aircraft interiors including seats are very strict. To understand aircraft interiors deeply, we asked JAMCO Corporation, top share company of aircraft interiors, for interviews. We are sincerely grateful to JAMCO Corporation for their cooperation.

 At JAMCO Aircraft Interiors Company in Tachikawa City of Tokyo,
we visited the factory of aircraft interiors and saw new models of galleys and
seat consoles. Interiors were so sophisticated and differed depending on airline or aircraft.
 
 After visiting the factory, we discussed aircraft interiors and our ideas with JAMCO Company’s people. Unfortunately, our idea to widen passages seems difficult to implement in balance between strength and usability of seats. They also told us that enhancing the value added of interiors is more important than cutting the price by using low cost materials. They also told us that JAMCO Company has the advantage in making high value added products. Thanks to this opportunity, we understand the problems of our idea and aircraft interiors more deeply than before.
We again sincerely appreciate JAMCO Company.
「航空システム国際PBL」における“新しいビジネスモデル・新技術提案”課題として,私たち東京大学のグループはLCC市場に注目しています.LCCは,徹底したコスト削減と,高効率な運航により利益をあげています.そこで私たちは,航空機内装のさらなる削減要素と,ターンアラウンドにかかる時間を短縮する方法について検討することにしました.後者に関しては,ターンアラウンドで最も時間を要する乗客の搭乗をよりスムーズに行うため,搭乗時にシートの並びを斜めにして通路を広く確保するという案が出ました.
しかし,機内装備品には厳しい規制があるため,検討した案が実現可能なのかを自分たちだけで判断することは困難でした.そこで,様々な方のご尽力により,去る8月2日、航空機内装の世界トップシェアを有するジャムコ様に,お話を伺う機会を得ることができました.
さて,東京都立川市のジャムコ・航空機内装カンパニーでは,ギャレーやシートコンソールの新モデルが作られている様子を見学させて頂きました.利便性を高めるための工夫が随所に見られ,大変驚かされました.また,エアラインや機体ごとに,求められるギャレーの仕様が大きく異なるのはとても興味深いことでした.
工場見学の後,私たちの検討案についてご意見を頂くことができました.残念ながら,搭乗時にシートの並びを変える案は,強度と使いやすさの兼ね合いで実現が難しいだろうというご意見でした.また,航空機内装のさらなる削減要素については,より低コストの素材を使用することにより内装品の価格を下げることは可能だが,実際にエアラインや航空機メーカーから求められるのは付加価値の高い製品であり,ジャムコ様はそこを強みにしているとおっしゃっていました.検討案をはじめ,様々な質問に対して1時間半にわたり熱心にお答えしてくださり,大変有益なご意見を頂くことができました.今日のお話を参考に,これから案をまとめていきたいと思います.ジャムコの皆様,どうもありがとうございました.

工学系研究科航空宇宙工学専攻 修士1年
宮垣 誠也(Seiya Miyagaki)

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